Finansijsko upravljanje i kontrola

Svrha i namjena

Finansijsko upravljanje i kontrola (FUK) se izdvaja kao specifično područje odgovornosti u subjektima javnog sektora.

Šta je finansijsko upravljanje i kontrola?

Finansijsko upravljanje i kontrola je sistem internih kontrola koji utvrđuje i za koji je odgovoran rukovodilac subjekta, a kojim se, upravljajući rizicima, obezbjeđuje razumna uvjerenost da će se u ostvarivanju ciljeva subjekta, budžetska i druga sredstva koristiti zakonito, ekonomično, efikasno i efektivno.

Zašto je potreban FUK?

Finansijsko upravljanje i kontrola uvodi se radi unapređivanja finansijskog upravljanja i odlučivanja u realizaciji postavljenih ciljeva subjekta. Primjenom finansijskog upravljanja i kontrole obezbjeđuje se:

  • obavljanje poslovanja u skladu sa zakonima, podzakonskim i internim aktima, 
  • obezbjeđenje pouzdanog, potpunog i blagovremenog finansijskog i poslovnog izvještavanja,
  • pravilno, ekonomično, efikasno i efektivno korišćenje sredstava i
  • zaštite imovine, obaveza i drugih resursa od gubitaka koji mogu nastati neodgovarajućim upravljanjem, neopravdanim trošenjem i korišćenjem, kao i od nepravilnosti i prevara.

Šta obuhvata finansijsko upravljanje i kontrola?

  • sve finansijske i nefinansijske procese i aktivnosti u poslovanju subjekta,
  • sve organizacione jedinice, na svim nivoima subjekta,
  • sva sredstva subjekta, uključujući i sredstva dobijena iz drugih izvora.

Zakonodavni okvir finansijskog upravljanja i kontrole u javnom sektoru

  • Zakon o sistemu internih finansijskih kontrola u javnom sektoru Republike Srpske;
  • Pravilnik o sadržaju izvještaja i načinu izvještavanja o sistemu finansijskog upravljanja i kontrole;
  • Uputstvo o načinu i postupku uspostavljanja i sprovođenja sistema finansijskog upravljanja i kontrole;
  • Priručnik za uspostavljanje i razvoj finansijskog upravljanja i kontrole;
  • Smjernice za upravljanje rizicima u subjektima javnog sektora Republike Srpske;
  • Standardi interne kontrole u subjektima javnog sektora Republike Srpske

Uspostavljanje finansijskog upravljanja i kontrole

Za uspostavljanje finansijskog upravljanja i kontrole primjenjuje se COSO model u kome su sadržani međunarodno prihvaćeni elementi koji su ugrađeni i u standarde interne finansijske kontrole.

Kontrolno okruženje

Kontrolno okruženje utvrđuje “ton” u organizaciji i utiče na svijest zaposlenih o kontrolama.

Procjena rizika

Svaka organizacija suočava se sa nizom rizika čiji izvori mogu biti eksterni i interni, i koji se moraju procijeniti.

Kontrolne aktivnosti

Kontrolne aktivnosti su politike i procedure koje obezbjeđuju sprovođenje direktiva rukovodstva i pružaju podršku u preduzimanju odgovarajućih i neophodnih radnji za rješavanje rizika koji prijete ostvarivanju ciljeva organizacije.

Informacije i komunikacija

Unutar organizacije, moraju  se identifikovati relevantne informacije, koje će se predočiti zaposlenima u formi i u vremenskom roku koji će im omogućiti izvršavanje svojih dužnosti.

Praćenje i procjena sistema

Unutar svake organizacije neophodno  je pratiti sisteme interne kontrole – proces kroz koji se ocenjuje kvalitet funkcionisanja sistema tokom određenog perioda. Ovo se postiže stalnim nadzornim aktivnostima, posebnim ocenama ili kombinacijom ova dva načina.

Naše usluge

U skladu sa vašim potrebama izrađujemo dokumentaciju

Knjiga poslovnih procesa

Knjiga poslovnih procesa je pregled procesa koji se odvijaju u organizaciji, te pruža kompletnu sliku načina na koji se ostvaruju njeni poslovni ciljevi.

Primarni cilj ove aktivnosti odnosi se na popis i opis poslovnih procesa u organizacionim jedinicama na nivou cijelog subjekta, koji će biti predmet procjene rizika.

Popis procesa spada u kategoriju dokumenata koji se stalno ažurira do izrade konačne verzije mape procesa, jer kod kreiranja sistema može doći do različitih metodologija podjele procesa na podprocese.

Upravljanje rizicima – izrada Registra rizika

Upravljanje rizicima je cjelokupan proces koji se sastoji od četiri međusobno povezane faze: (1) utvrđivanje rizika, (2) procjena rizika, (3) odgovori na rizik i (4) praćenje i izvještavanje o rizicima.

Upravljanje rizicima treba posmatrati kao kontinuirani ciklični proces izloženosti nepovoljnim događajima i neizvjesnost krajnjim ishodom istih, stoga se nikada u potpunosti ne završava iz razloga što su rizici dinamični po svojoj prirodi i podložni promjenama kroz vrijeme.

Strategija upravljanja rizicima

U skladu s propisima iz oblasti javnih internih finansijskih kontrola (JIFK) svi subjekti javnog sektora Republike Srpske treba da usvoje sopstvenu strategiju upravljanja rizicima na osnovu koje će se vršiti identifikacija, procjena, postupanje, izvještavanje i praćenje rizika.

Strategija dakle, predstavlja spremnost subjekta javnog sektora za preuzimanje rizika.

Kontinuirana podrška

Pomoć pri unosu u PIFC aplikaciju

Understand the governing laws and regulations shaping effective FMC systems.

Održavanje

Discover the purpose and components of establishing strong financial control mechanisms.